Alla inlägg under februari 2009

Av Malin - 22 februari 2009 22:25

A var med och hoppade Lisa lite idag. Lisa var stel som 17 så hon såg nästan halt ut vissa stunder. A sa att hon inte kändes halt och hon kollade när jag sprang med Lisa och såg inget. Men det är ju så himla svårt att se! Tycker verkligen att allt sånt här är skit jobbigt... Men Lisa rörde sig mycket bättre i slutet så är inte så orolig. Vilken häst är inte stel när det är kallt och svinhalt ute?? Men får be M känna igenom henne ordetligt på tisdag och sedan rida mycket lösgörande för att vara på den säkra sidan. 


Men Lisa var jätte pigg och väldigt framåt idag. Hoppningen gick hyfsat, högergaloppen var katastrof dock! Lisa var ju så hemskans stel så hon såg mer ut som en travare som har en vagn bakom i alla svängar... Matte var mycket stolt över denna vackra uppvisning. Not...


Men nu ska Lisa gå både tisdag och onsdag denna veckan och det är kanon! Då har jag en häst som förhoppningsvis inte är helt katastrofstel på lördag och jag få känna ordentligt  på hur hon rör sig.

Av Malin - 22 februari 2009 11:21

Usch vad jag lider med dig nu när Gnegs inte mår bra! Men jag tror att han kommer bli bättre gumman! Du ska se att allt löser sig när det blir mjukare ute. Finns alltid här för dig!

Av Malin - 22 februari 2009 11:17

Jag har fått en ny medryttare!! Äntligen! En kanon tjej på 13 år som verkar passa Lisa väldigt bra. Håller verkligen tummarna för detta nu, för L är en bra tjej och Lisa behöver gå! Lisa tycker verkligen inte om att bara stå hela veckorna.


Fast både L och M kommer nog rida ganska mycket i manege, så då blir det mer uteritter för min del med det lilla monstret! Fast ju mer hon går, ju mindre energi finns det att göra av med när man kommer ut :) Fast på nåt konstigt sätt så är Lisa alltid extremt pigg när man kommer ut... Kan inte förstå detta...

Av Malin - 22 februari 2009 11:08

Har vart lite dålig på att uppdataera men men... I torsdags fick Lisa äntligen nya skor! Hade en ny hovslagare, och jag är helt nöjd än så länge! Vet dock inte om hon vill fortsätta ha Lisa då Lisa bråkade en del när det var dax för bakbenen... Hovslagaren jobbade ganska långsamt, vilket jag tyckte var väldigt bra, för hon hann titta ordentligt, fundera och göra allt optimalt för Lisas hovar.

Mycket bra enligt mig!


Fick entligen på Lisa brodd nu också! Ho har fått stå inne ett par dagar då det bar vart total glasgata ute, och jag vill inte ha några skador nu... Har haft sånt så det räcker...


Men jag hoppas verkligen att hovslagaren vill fortsätta sko Lisa ett tag framöver, för hon var en sådan typ av hovslagare som jag skulle kunna ha ett samarbete med. Och att kunna ha ett fungerande samarbete med ens hovslagare tycker jag är väldigt viktigt!

Inga hovar - ingen häst.

Av Malin - 15 februari 2009 21:54

... olika innebörd. Halt och halt. Det är så halt ute, Lisa är inte halt. Sjukt halt ger spänd häst kan betyda två väääldigt olika saker :D har inte tänkt på det innan jag kollade på bloggen nu....


Mycket smart observation, och för att inte tala om snabb! Tycker ni inte? :P

Av Malin - 15 februari 2009 21:29

Var ute i stallet idag. Blev inget igår för jag låg hemma med världens migrän. Underbart.

Men hade en tjej ute som provred idag, och det gick jätte bra! Enligt mig ialla fall :D Jag red lite först, och Lisa var inte alls kul att rida... Hon har ju fått stå inne pga den helt sjuka halkan, så Lisa var PIGG!! Och väldigt stel, men antagligen inte så stel som hon skulle ha vart om hon skulle ha försökt hålla sig på benen ute på blank-isen i hagen.... Hoppas på töväder imorgon!


Men i alla fall, Lisa gick inte så bra för mig, hade bara en växel idag och det var full fart!! Så det kändes ju så där först att lämna över henne, men L var cool, och hanterade det jätte bra :) Satte upp ett litet sockerbitshinder så de fick skutta lite, och Lisa var ÖVERLYCKLIG! Hon har ju inte hoppat på ett bra tag nu, så hon tog tillfället i akt och hoppade rejält!


Jag stog bara bredvid när de skuttade, och även då hade jag jätte ångest! Jag är verkligen så fruktansvärt rädd för att hoppa!! Bara jag ser ett hinder kommer illamåendet och svetningarna fram. Jag har ramlat a för många gånger när jag hoppat, så jag har lagt det helt och hållet på hyllan. Vill inte förstöra Lisas självförtroende heller, hon är ju så kanon duktig så hon är värd en ryttare som är bättre på hoppning än mig då!

Löshoppning tycker jag dock är jätte kul! Då är det ju ingen ryttare som kan flyga av :D Och Lisa kan verklihen ge järnet när man släpper henne! Borde kanske sätta upp en liten löshoppningsbana med lite sockerbitar till helgen?! Även om hon inte har någon kondition att tala om än så tycker hon ju att det är så himla kul! Och några skutt kan väl inte skada?

Av Malin - 11 februari 2009 22:26

Var så fuktansvärt halt idag! Jag hade inen skola idag så passade på att åka hem och va i stallet. Jätte mysigt med en dag extra med min lilla ögonsten! Men att hon inte bröt alla ben av sig idag! Amanda gick omkull i hagen när jag gav dem middag, och hon har brodd. Det har inte Lisa....Ska brodda när hon får nya skor nästa vecka, så jag vill gärna att hon överlever tills dess! Lämnade instruktioner om att tills det är mindre halt ute får Lisa tyvärr stå inne. Greger som var hos vet. igår kommer nog få inne de närmsta tre veckorna, så Lisa är ju iallafall inte ensam. Plus att om Lisa står inne så kan Glassen få gå ut! (Greger blir inte så lite tossig av att stå själv så gammel farbrorn får hålla sällskap...)


Gick hyfsat när jag red idag. Kollade på sporrarna, men struntade i dem. Det fick jag dock ångra... Jag har alltid haft svårt för folk som rider med sporrar då jag anser att man inte behöver sånt om man är duktig. Men jag är inte duktig och Lisa kan bli så fruktansvärt jobbig att flytta för skänkeln när hon inte är i form. L red henne en liten stund också. Gick hyfsat, men Lisa är ju inte i form och L har aldrigridit henne innan så det var spännade att se :) tycker det är skit jobbigt när någon ska rida Lisa när hon inte går helt hundra heller. Jag vill ju så gärna att folk ska se det fina jag ser i henne, men när hon mycket trovärdigt spelar halt åsna så kan det ju vara svårt :D 


Bild från barbackaritten!! MYCKET suddig pga ljuset och att det är en mobilkamera. Vill köpa ny kamera, men NÄR ska ja ha råd med det????(Ser ni att ja har fusktyglar med? Thiedemanstygel är bra att ha! Fast jag använde den inte denna gången :) den blev bara dekoration för jag orkade inte sätta fast den sen... Men BUUUU till fusktyglar!! Folk som använder sånt kan inte rida!)

Av Malin - 9 februari 2009 19:34

Red barbacka igår. Alltså tog vi det väldigt lugnt :) Jag är inte direkt bra på att hålla mig kvar uppe på den där hala ryggen när jag inte har en sadel att hålla i ;) Men Lisa gick bra, men kanske inte så konstigt när jag inte krävde direkt så mycket. Gjorde en del sidförande rörelser, men jag hade verkligen inte ork att anstränga mig mer... Stog och pussade och gosade med Lisa desto mer i stället, och jag tror hon uppskattade det mer! Men tänkte åka ner på onsdag och rida också så jag får anstränga mig mer då.


Men jag har funderat på en sak. Jag har problem med mina höfter (min kiropraktor vill att jag ska lägga ner ridning helt annars kan jag inte bli helt bra) så jag har väldigt svårt för att rida i korrekt sits barbacka. Min stolsits är nog den värsta i världshistorien :) När jag har en "dålig period" med mycket stelhet och smärtor har jag svårt att rida korrekt med sadel. Men är det någon av er som läser som har samma problem? Att man har svårt att "sära på benen" :P ordentligt? Är det någon som har några tips på hur man jobbar med detta?? Typ streching eller dyl? Kiropraktorn har ju hjälp mig en del med att knäcka rätt allt när det behövs, och har bara sagt att ja ska strecha allmänt, och helst sluta rida, men det kan han glömma!


Mattias tog några bilder med sin mobil så ska se om han orkar lägga in dem på datorn. De blev kanske inte så extremt bra, men man ser iaf en mörk prick med en ljus prick med röd tröja ovan på :D 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Malin och Lisas Gästbok!

Omröstning

Hur ser den perfekta svansen ut?
 Kort, max till hasen.
 Lång, helst släpa i marken
 Medel

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards