Alla inlägg under september 2008

Av Malin - 24 september 2008 14:44

de flesta av oss har våra hästar på en sträng diet och vill ofta hålla hästarna i god kondition. för deras eget bästa håller vi dem från de smaskigaste betena, och om de går på bete så får de inte göra detta för länge. hästarna blir ju så feta! och det är ju inte bra för dem!


men vi då? hur många hästägare håller sig själva på en lika sträng diet som vi håller hästarna på? själv har jag räknat ut lisas näringsbehov och fixat en foderstat som passar henne och hennes energiåtgång. detta gör att hon inte får i sig för mycket och blir fet eller tossig av överskottsenergi. men jag har inte en aning om hur mycket jag själv stoppar i mig per dag. vet att en kvinna ska ha mellan 2000 och 2500 kalorier per dag, men hur mycket jag äter har jag ingen aning om!  till följd av detta har jag lite "extra skydd" för mina muskler. men tänk om jag hade haft samma diciplin på mig själv som jag har på hästen! då hade det inte vart något extra någonstans, och jag hade tränat varierande ca 5 dagar i veckan. men icke.


jag tror att detta är ganska vanligt. att ägarna har full koll på hästen men noll på sig själv. varför är det så här? varför är det så himla svårt att ha lite järnvilja när det kommer till en själv? varför har inte jag lika fasta måltider som hästen? varför är inte mina måltider noga uträcnkade och balanserade just efter mina behov? så kan man fortsätta i evigheter tror jag.

för att jag är lat, är det enda riktiga svaret!! jag kräver av hästen att hon ska springa i galopp på en volt, i form, samtidigt som hon bär upp hela sig själv plus mig på ett bra sätt, och viktigaste av allt, det ska se snyggt ut! men jag, å andra sidan, orkar inte laga middag om jag kommer hem försent, utan köper i stället nåt färdigt på vägen. japp, hästen ska springa tills svetten dryper, och jag orkar inte ens stå framför en spis i en halvtimme.


det är inte lite vi ber av våra älskade hästar. och det mest fantastiska är att de gör allt(det mesta) vi ber om! så tänk på det nästa gång du inte fattar varför hästen är seg och "lat" vid ett ridpass.

om hästen är lat, vad är inte du då?

Av Malin - 17 september 2008 14:03

sitter nu på biblioteket igen. inget internet hemma än. måste fixa lite till skolan och sen bär det av till stallet. idag igen. men usch va kallt det är idag! ja rär inte det minsta sugen på att varken mocka eller rida. men pållen måste ju, lika mycket som jag, röra på sig så det är bara att bita i det sura äpplet och klä sig varmt. har jag tur kanske något i stallet vill följa med ut, för jag är inte det minsta sugen på ett dressyrpass. nej tack, det tar vi en annan dag.


löshoppade lisa för någon vecka sen, och sicken hoppgud jag har! hon bara seglar över hindrena! visst det högsta hade jag satt på 70 cm, men jag har aldrig sett en häst hoppa som hon gör. det finns inga 70 hinder i hennes värld, alla hinder ligger på minst 120. först var hon väldigt osäker på vad det var hon skulle göra, det var ju trots allt minst 3 år sedan hon löshoppades. tror jag, om jag räknat rätt. men i alla fall. efter att jag lagt bommarna på marken och joggat med över, så var det inte längre så läskigt utan riktigt roligt. vi tog det dock väldigt lugnt och kom inte upp i några riktiga höjder, men man ska skynda långsamt. det kommer definitivt bli fler löshoppningar, och då kanske någon mer vill vara med, så jag slipper springa som en blå helt själv.


dom nya hästarna i stallt är så mysiga! lisa har gått och blivit betuddad i varmblodet glassen och hon släpper inte honom längre än 2 meter i från sig. dock verkar det inte riktigt som om de 2 har gjort upp helt om vem som är ledaren i flocken men, tyvärr lisa, så tror jag att glassen vinner.


nej nu måste jag ta tag i skolarbetet! hinner inte sitta här så mycket mer. vill ju inte komma ut till stallet när det är kolsvart heller! 

Av Malin - 15 september 2008 11:47

var jätte längesen jag skrev här nu.. eftersom flytten har tagit en massa tid och vi inte har något internet hemma än så har det varit väldigt svårt att få något skrivet. just nu sitter jag på bibban i alingsås, så det kommer bli väldigt kortfattad uppdaterig, då min tid snart går ut här..


lisa har alltså flyttat till ett jätte fint stall, och hon verkar trivas bra. i början var det kanske lite ödsligt med bara lilla wilma till sällskap, med de blev verkligen bästisar! de trivs så himla bra ihop, och det är väldigt kul att se! för en vecka sen kom det tre nya hästar till stallet nu nu är det totalt 5 hästar och 4 människor där. i lördags släppte vi ihop våra pållar, och sicket röj det blev!! inga slagsmål eller så, men som dom sprang! alla ägarna stog på utsidan och gapade av förfäran varje gång dom tog en snäv vänning, för hagen var lite lerig och ganska hal.... men ingen gick omkull när vi såg i alla fall, och efter ett tag så lugnade det ner sig. dock gick hästarna i 2 läger, med lisa och wilma i ett och glassen, amanda och greger i ett. de nya har stått tillsammans i flera år innan så de är ett ganska tajt gäng. men så himla snälla hästar! och så genomhärliga människor!! jag är så himla glad att de flyttade in i stallet!! ne, nu är min tid slut här.. ska försöka skriva lite oftare än vad jag gjort nu.. så det finns lite att läsa i alla fall!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Malin och Lisas Gästbok!

Omröstning

Hur ser den perfekta svansen ut?
 Kort, max till hasen.
 Lång, helst släpa i marken
 Medel

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards