Direktlänk till inlägg 19 augusti 2008

dressyrlektion...

Av Malin - 19 augusti 2008 13:55

igår red jag lektion för min tränare, och det gick skit. så dåligt som det gick igår har jag nog aldrig varit med om innan! men eftersom det har gått så himla bra dom senaste veckorna så visste jag att det förr ellet senare skulle komma en lektion som inte skulle gå fullt lika bra, men så här kast?! eftersom jag haft en hel del annat förra veckan så har annie haft lisa dom flesta dagarna så det blev ingen ridning på en hel vecka.

så jag satt upp, stel och lite ovan, i nya ännu stelare ridbyxor och var lite(väldigt) sen så jag hann rida fram i ca 3 minuter innan tränaren kom . ärligt talat, kan det sluta i nåt annat än katastrof?? svart är: NEJ!


lisa var, om än möjligt, stelare än vad jag var. inte så konstigt med den lilla framridningen, men vi tog det väldigt lugnt  början och jobbade igenom henne ordentligt i skritten innan vi gjorde något annat, men lisa behöver alltid en ordentlig galopp för att slappna av och kunna bli mjuk och rörlig. alltså hade jag en häst med stl 155 i täcken och som är av den grövre halvblodstypen, som inte alls ville bli en banan på volten, eller sätta under sig, hon ville inte ens göra en skänkelvikning. jippie!


 men skam den som ger sig! vi tog det väldigt lugnt och krävde inte allt för mycket av henne. så i slutet och lektionen, när vi hade galopperat ordentligt så började hon slappna av och bli sitt vanliga härliga jag. tills vi skulle ta vänstergalopp... vänster är hennes "svåra" galopp, och igår var verkligen ett prakt exempel på detta.

dock var våra duster igår utan undantag mitt fel, då jag sitter och samlar och samlar tills hon blir skit sur och hoppar rakt upp i luften. givetvis gör jag inte detta med flit utan det är ett av mina problem som jag jobbar med.. jag samlar in bakbenen under mig men släpper inte fram framdelen någonting. inte ett helt lyckat koncept. så sista stunden på lektionen gick åt helt åt att jag skulle rida framåt även med min överdel, och på sätt släppa fram lisa. inte helt lätt, men oj va kul det är att rida när man ser hur bra allt blir när jag gör rätt!! så av en timmes dressyrlektion är gick det nog bra i sammanlagt 15 min. kanske inte så illa trots allt, med tanske på våra förutsättningar igår...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 1 augusti 2011 15:50

Sen jag bloggade sist har mitt liv ändrats rätt rejält. Lisa är kvar men hon är inte min enda bebis längre. I april i år fick jag en liten dotter. Så bloggen kommer i fortsättningen ha fokus på barn och livet som ensamstånde mamma med häst. Men mer f...

Av Malin - 10 juni 2010 14:12

Finns det något bättre än sommarbete?! Hästen har mat dygnet runt och jag slipper mocka! Underbart! Har inte ridit på evigheter, men det struntar jag i just nu och bara njuter av att vara "fri". Som hästägare har man ju sällan dagar då man bara kan g...

Av Malin - 10 juni 2010 14:05

                         

Av Malin - 24 maj 2010 00:33

Har väntat på motivation för att ta upp bloggen igen, och nu börjar den äntligen infinna sig igen :)   Under den långa och kalla vintern har det inte hänt mycket. Hästarna har fått stå då det i stort sett har var livsfarligt att ge sig ut utanför...

Av Malin - 6 november 2009 12:04

Har så fruktansvärt mycket i skolan just nu! Så det blir ju inte mycket Lisa-tid (som vanligt.. skriver jag något annat i den här bloggen?) Men när jag väl är i stallet så försöker jag ta mig tid att rida/träna från marken och bara ta det lugnt. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Malin och Lisas Gästbok!

Omröstning

Hur ser den perfekta svansen ut?
 Kort, max till hasen.
 Lång, helst släpa i marken
 Medel

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards