Alla inlägg den 22 augusti 2008

Av Malin - 22 augusti 2008 20:25

när jag kom idag så hade lisa tappat en sko fram. igen. suck, pust och stön. för ca 5 veckor sedan lyckades hon tappa 3 skor på bara en vecka! och det tar några dagar att få tid hos min hovslagare, så hon hann ju gå ett tag med första hoven där skon trillade av. ingen katastrof, men hon ömmade lite


jag är ganska övertygad om att barfota är det alternativet som är absolut bäst för 99% av alla hästar och jag var helt övertygad om att lisa skulle gå barfota när ja skaffade henne. så skorna kastades av ca 1 månad efter att hon kom, och sen dess har jag haft ett levande "hov-helvete". lisa har vart småhalt, ömmat, vart jätte halt osv... från slutet av december till slutet av mars lyckades vi med 3 hovbölder på 3 olikahovar!! lägger upp en bild på hennes ena, som var på en bakhov. hovslagaren som öppnade var helt i chocktillstånd, då hon under sina 30 år som hovslagare ALDRIG hade sett en så stor hovböld! hovbölden hade drenerat sig själv innan hon kom och öppnade upp. hade en distriktsvetrinär ute samma dag som hon blev halt, totalt blockhalt! har aldrig sett en häst vara så halt som hon var då! var den första hovbölden, och jag hade aldrig varit med om en sådan innan, så jag kände inte igen symptonen. det gjorde inte vetrinären heller... att hon blev blockhalt över natten, hade feber, hoven var varm, och hon reagerade på visitertång var enligt honom tecken på att hon hade ont av att gå barfota, och han satte som behandlig/åtgärd att hon skulle skos. han tyckte dessutom att jag skulle visa upp henne i trav ute på grusgången utanför stallet för att han skulle visa att hon hade ont utan skor. visa upp henne i trav??! hon var blockhalt!! givetvis sa jag nej, och ringde senare till hovslagare för att få ett annat utlåtande. snacka om tur att jag gjorde det!!

jag har hela tiden haft hovvårdare som verkar hennes hovar åt mig, så jag har inte gjort det själv om någon undrar.


men tillslut gav jag upp, efter flera månaders kämpande satte jag på skor, och saker och ting har sakta blivit bättre. jag fick inse att barfota inte passade mig och lisa just nu. kollade på boots och så, men det skulle hon inte kunna ha i våra leriga hagar hemma, så det var inget bra alternativ för oss. provade även hippogripp och var mycket nöjd med reultatet, men då den närmsta hovslagare som kunde sko ordentligt med dom bor va 20 mil bort så var inte det riktigt hållbart heller. så det blev traditionella järnskor och nu har jag alla dessa problem som är kopplade till dessa dumma saker! bilden är på hoven efter den är uppverkad. det är bara hovväggen som är kvar runt, översta lagret sula och stråle trillade av när hovslagaren började skära i sulan med kniven....

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Malin och Lisas Gästbok!

Omröstning

Hur ser den perfekta svansen ut?
 Kort, max till hasen.
 Lång, helst släpa i marken
 Medel

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards